Kaj storiti ob poškodbi ahilove tetive

Kaj storiti ob poškodbi ahilove tetive

KAJ STORITI OB POŠKODBI AHILOVE TETIVE

Članek z naslovom Kaj storiti ob poškodbi ahilove tetive je bil objavljen v reviji Maraton oktobra 2017. V nadaljevanju objavljam celotno besedila članka:

 

Kaj storiti, ko smo pri teku natrgali ahilovo tetivo? Pri lažjih oblikah poškodbe lahko veliko storimo sami. Ključno je, da ukrepamo takoj po nastanku poškodbe. Hlajenje in dolgotrajno mirovanje ni pravilna rešitev.

Ahilova tetiva je stičišče mečnih mišic, ki se pripenjajo na petnico. Njena naloga je prenos sil iz mišic na kosti. Natrganje ahilove tetive se zgodi, ko so sile, nastale med športno aktivnostjo, večje od zmožnosti same tetive. Pri tem se tetiva prekomerno podaljša in s tem pride do natrganja. Če domnevamo, da gre za hujšo obliko poškodbe, je vsekakor priporočljiv obisk fizioterapevta, pri lažji obliki pa si lahko pomagamo sami. Dobra novica je ta, da je ahilova tetiva bolje prekrvavljena, kot večino ostalih tetiv v telesu in se zato lahko hitreje celi. Po nastanku poškodbe je ključno čim prej začeti z gibanjem, saj je tetiva ob mirovanju zatečena, ni prekrvavljena in se tako počasneje celi. Nikakor pa ni priporočljivo nadaljevati s tekom, tudi ostale športne aktivnosti so v tej točki vprašljive. Nujno je čim prej začeti z izbrano obliko rehabilitacije, ki je odvisna od stopnje poškodbe. Ko gre za lažje poškodbe ahilove tetive, lahko rehabilitacijo izvajamo sami. Poglejmo sedaj katere metode, ki jih lahko izvajate sami, so najbolj učinkovite pri rehabilitaciji lažje poškodovane ahilove tetive. Pred tem naj navedem, da RICE protokol (ang. rest, ice, compression, elevation), kjer gre za faze počitka, hlajenja, kompresije in elevacije, ni najboljša izbira. Poglejmo zakaj.

Tetive ne hladiti predolgo

Po nastanku poškodbe tetiva navadno zateče. Hlajenje natrgane tetive in mirovanje sta ponavadi prva odziva na poškodbo. Kljub temu, da hlajenje akutno lajša bolečino, je ta metoda kontraproduktivna. Otekanje tetive namreč povečuje prekrvavitev tetive in je nujna stopnja mehanizma, ki v telesu skrbi za regeneracijo poškodovanih tkiv. Hlajenje tako lajša bolečine ob zatekanju, a hkrati zavira komunikacijo med mišico in živci ter s tem zavira delovanje limfnega sistema. Poleg tega ni nobenih raziskav, ki bi dokazovale, da bi hlajenje pospeševalo regeneracijo tetiv. Mirovanje prav tako ni rešitev, saj ravno gibanje sklepa spodbuja delovanje limfnega sistema, da začne s celjenjem poškodovanih tkiv. Poglejmo sedaj proces rehabilitacije, ki v praksi deluje bolje.

Kompresija in gibanje

Kombinacija kompresije in gibanja je najboljša metoda za zmanjšanje otekanja in vnetja tetive, ki jo lahko izberemo neposredno po nastanku poškodbe. Kompresija deluje po principu stiskanja krvi iz tkiva in pritekanja krvi nazaj v tkivo in tako pospešuje pretok krvi v tetivi. Pri ahilovi tetivi ima precej dober učinek, ker je ta tetiva dobro prekrvavljena. Najlažje jo izvajamo z elastičnim povojem (slika 1 levo). Povijati začnemo vedno pod mestom poškodbe in povijamo v smeri proti srcu. Na mestih pod in nad poškodbo povoj zatisnemo do 50 % njegove elastičnosti, na mestu poškodbe pa do 75 %. Pri tem bodimo pozorni na to, da ne zatisnemo pretesno. Prsti na stopalu pri kompresiji ne smejo spremeniti barve. Mravljinčenje v prstih je prav tako znak, da smo povili pretesno. V našem primeru povijemo celotno dolžino tetive in mesti tik pod in tik nad tetivo. Takoj po tem, ko tetivo povijemo, začnemo z gibanjem v gležnju skozi celoten obseg giba in gibamo celoten čas kompresije. Gibanje pomaga limfnemu sistemu sprožiti proces celjenja. Povoj odstranimo po dveh minutah. Pri tem se lahko pojavi bledica na koži okoli tetive, ki je rezultat odtekanja krvi iz povitih tkiv. To je normalno in ni razlog za preplah, saj bo kri hitro pritekla nazaj v tkivo. Kompresijo za optimalen učinek izvajamo 5 do 10-krat na dan, vsak dan. Ko otekanje izgine in bolečine pojenjajo, je čas za naslednjo fazo.

Ekscentične vaje

Kaj je ekscentrika? Zamislite si vajo upogib komolca. Ko roko upogibamo, gre za koncentričen del vaje, ko roko iztegujemo, pa za ekscentričen del. Pri koncentričnem delu se mišica biceps skrajša, pri ekscentričnem daljša. Podobno se dogaja s tetivo, le v manjšem obegu. Pri metodi ekscentičnih ponovitev se izvaja le ekscentričen del vaje za krepitev mišic, ki se pripenjajo na poškodovano tetivo. Ta metoda je dokazano najbolj učinkovita pri rehabilitaciji natrgane tetive in je zato nepogrešljiva pri procesu rehabilitacije. Za rehabilitacijo natrgane ahilove tetive je najboljša izbira vaja dvig na prste stoje. Vajo lahko izvajamo kjerkoli in ne potrebujemo nobene opreme. Vse, kar potrebujemo, je lastno telo in točka, na katero se lahko opremo z rokami. Postavimo se proti steni, težišče telesa nagnemo rahlo naprej in se s prsti naslonimo na steno. Vajo izvedemo tako, da se dvignemo na prste obeh stopal (slika 1 na sredini), nato dvignemo zdravo nogo od tal in se počasi spustimo zgolj s poškodovano nogo (slika 1 desno). Če so bolečine v poškodovani tetivi prehude, lahko dvig na prste opravimo enonožno z zdravo nogo, spust pa z obema nogama. Pogosta izvedba te vaje, kjer stojimo na dvignjeni podlagi, vključuje spust pete nižje od nivoja prstov. Tega v našem primeru ne bomo počeli, saj bi tovrsten obseg gibanja ustvarjal prevelik stres na tetivo. Vajo bomo izvajali v 3 serijah po 15 ponovitev (spustov) 2x dnevno, vsak dan. Izboljšanje stanja lahko pričakujemo v 6 -12 tednih, odvisno od stopnje poškodbe. Če ta metoda ne bo delovala, priporočam obisk fiziotarapevta.

Kaj storiti ob poškodbi ahilove tetive

Samomasaža mečnih mišic

Masaža povečuje prekrvavitev mišic in tetive. Poleg tega sprošča mišice, ki bodo z manjšim tonusom daljše in s tem ustvarjale manj sile na poškodovano tetivo. Za učinkovito masažo mečnih mišic ne potrebujemo maserja, ampak lahko izvajamo samomasažne tehnike. Za namene samomasažne lahko uporabimo masažni valjček, tenis žogico ali steklenico. Masiramo vedno celotno dolžino mišice, nikakor pa ne tetive. To je zelo pomembno, saj lahko z masažo poškodovane tetive naredimo več škode kot koristi. Usedemo se na tla, iztegnemo kolena in z dlanmi za hrbtom naslonimo na tla. Pod meča poškodovane noge podstavimo valjček, žogico ali steklenico ter pričnemo z masažo (slika 2). To izvedemo tako, da dvignemo boke od tal in se s pomočjo dlani premikamo naprej in nazaj. Meča se pri tem premikajo naprej in nazaj po masažnem rekvizitu. Ko najdemo točko, kjer čutimo večjo napetost, ji posvetimo toliko časa, da napetost posledično izgine. Samomasaža bo dobro déla mišicam, ampak ne bo povsem zacelila tetive. Deluje le kot dodatek k ekscentični metodi, zato jo istočasno izvajamo kot ekscentriko.

Uživanje maščobnih kislin omega-3

Na spletu je zadnjih letih vedno več virov, ki navajajo pozitiven vpliv uživanja maščobnih kislin omega 3 na celjenje tetiv, posebej pri tendonitisu. To prehransko dopolnilo lahko začnemo uživati takoj po nastanku poškodbe. Zgolj uživanje tega dopolnila ne bo naredilo čudeža za poškodovano tetivo, ampak deluje le kot pika na i ostalim predstavljenim metodam. Kljub temu, da za temi trditvami ni otipljivih raziskav, je uživanje tega dopolnila je smiselno, saj obstajajo dokazi mnogo pozitivnih učinkov tega dopolnila na naše zdravje. S tem zaključujem opis procesa rehabilitacije natrgne ahilove tetive, ki ga lahko izvajate sami. Opisane metode bi morale pri blažjih oblikah natrganja ahilove tetive učinkovati v 6 do 12 tednih.

Kaj storiti ob poškodbi ahilove tetive